תחזוקה, תיקון דפיברילטור והחלפה סוללה – מדריך

על מנת שיפעלו בצורה טובה ויסייעו להצלת חיים, חשוב לשמור על תחזוקה שוטפת של הדפיברילטורים, ולבדוק באופן תדיר שהמכשיר תקין ומוכן לפעולה בכל עת.

שמירה לא נכונה או אי תחזוקת הדפיברילטור עלולה להוביל לכך שהמכשיר לא יעבוד כראוי בעת הצורך. מעבר להדרכה מקיפה ומדויקת על השימוש בדפיברילטור, בכל מכשיר מצורפות הוראות תחזוקה ושמירה נכונה של הדפיברילטור. ריכזנו כאן בהמשך הדף מידע חיוני ושאלות נפוצות בקשר לכך.

איך שומרים על דפיברילטור?

מעת לעת – לפחות אחת לכמה חודשים – יש לבצע תחזוקה. תחזוקה שוטפת של דפיברילטור כוללת:

  1. החלפת האלקטרודות לאחר כל שימוש, או (תלוי בהוראות היצרן) אחת לשנתיים עד חמש שנים. במקרה הצורך, ניתן לרכוש אלקטרודות חדשות בנפרד.
  2. שמירה על ניקיון: על המכשיר להיות תמיד נקי וללא אבק. מעת לעת, העבירו על המכשיר מטלית עם מי סבון, או אלכוהול איזופרופילי (שריכוזו 9%), או אתנול מפוגל. הניקיון יתבצע על חלקו החיצוני של המכשיר בלבד. לאחר מכן, יבשו את המכשיר בעזרת מטלית יבשה.
  3. יש להשאיר את הסוללה בטעינה כל זמן שאינכם משתמשים בדפיברילטור. כך המכשיר יהיה זמין ומוכן לפעולה בכל עת שתזדקקו לו, ולכל שעת חירום. תוכלו לראות את מצב הסוללה לפי נורת החיווי של הסוללה. באם הנורה אדומה, תדעו כי הסוללה חלשה ויש להטעינה מיד.
  4. בכל התהליכים, יש לשמור על הדפיברילטור שלם – אין לנסות לפרקו. ניסיון לפרק את המכשיר עלול לשבשו ולהוביל לכך שלא יהיה ניתן יותר להשתמש בו.
  5. בדיקת החיוויים הקוליים: פתחו את מכסה המכשיר, והקשיבו לחיוויים הקוליים על מנת לוודא שהם עובדים כראוי. שימו לב כי התכנים המופיעים בתצוגה מתאימים לחיוויים הקוליים. לאחר סגירת המכסה, וודאו כי חיוויים הקוליים פסקו, וכי הנורה ירוקה כעת.

מעבר לכך, חשוב לבצע בדיקות תקינות באופן שוטף.

כל כמה זמן יש לערוך בדיקת תקינות למכשיר ומה חשוב לבדוק?

בדיקות התקינות כוללת את ההליכים הקבועים הבאים:

מדי יום, יש להסתכל על המחוון שנמצא בקדמת המכשיר ולוודא כי הנורה ירוקה – כך תדעו שהמכשיר תקין ומוכן לעבוד. במידה והנורה אדומה, ישנה בעיה כלשהי המחייבת בדיקה. במקרים כאלו, עיינו בחוברת ההדרכה של הדפיברילטור.

אחת לחודש יש לבדוק את תאריך התפוגה של האלקטרודות והסוללה, על מנת לוודא שהן בתוקף. בנוסף, יש לוודא כי יש נייר במתקן ההקלטה של המכשיר וכרטיס המידע עובד כראוי.

הערה: כדאי לערוך רשימה מאורגנת (צ'ק ליסט) של כל הדברים אותם עליכם לבדוק בקביעות. כך כל הבדיקות הרלוונטיות ייעשו בצורה מסודרת ונכונה.

בנוסף לבדיקות ולתחזוקה הידנית שעליכם לבצע, המכשיר עצמו מריץ בדיקות באופן קבוע, על ידי מערכת המוודאת מדי יום כי האלקטרודות, הסוללה ורכיבי חשמל נוספים שבמכשיר תקינים. עבור חלקים חשמליים מורכבים יותר מערכת זו טוענת אותם באופן חלקי או מלא אחת לשבוע או לחודש, לפי רמת המתח של אותם חלקים.

שימו לב כי מכסה המכשיר חייב להיות סגור בעת כל אחת מהבדיקות העצמיות אותן מבצע המכשיר.

כל כמה זמן צריך להחליף סוללה?

לרוב, חיי הסוללה יהיה בין 2-5 שנים. זמן חיי הסוללה משתנה בין מכשיר למכשיר ותלוי בסוג המכשיר, ויש לבדוק בחוברת ההוראות אשר מצורפות לדפיברילטור בכל כמה זמן בדיוק יש להחליפה. יש לוודא את זמן חיי הסוללה עם רכישת הדפיברילטור מול חברת היצרן אשר סיפקה עבורכם את המכשיר.

איך מתקנים דפיברילטור במידה והתקלקל?

כפי שצוין מעלה, נורה אדומה במחוון המכשיר מצביעה על תקלה או בעיה כלשהי בדפיברילטור. התקלות אותן מסמנת הנורה האדומה עשויה להשתנות ממכשיר למכשיר. יש לבדוק בחוברת ההפעלה של מכשירכם על מנת להבין בדיוק את הבעיה במכשירכם, וכיצד ניתן לתקנה.

חשוב: באם אינכם יודעים להתמודד עם התקלה, אין לנסות – כיוון שכך אתם עלולים לגרום לשיבוש רב יותר בדפיברילטור. במקרים כאלו, אין לגעת במכשיר – אלא להעבירו אל אנשי מקצוע מומחים ומנוסים:

באם לא הצלחתם לתקן את התקלה, או שהמכשיר מקולקל, תיקון דפיברילטור יתבצע מול חברת היצרן. יש לפנות אל שירות הלקוחות או התמיכה הטכנית של חברת היצרן.

חושבים שהמכשיר שלכם צריך כיול? נסו כאן.